In dem englischsprachigen Beitrag „Stereotypes versus Research Results Regarding Functionally Illiterate Adults – Conclusions from the First German Level-One Survey and the Learner Panel Study“ stellen wir Ergebnisse der Repräsentativ-Studie leo. Ergebnissen der Teilnehmenden-Studie AlphaPanel gegenüber. Das Ergebnis: Gängige Vorstellungen über funktionale Analphabet/inn/en, wie sie aus Untersuchungen unter Kursteilnehmenden resultieren, decken sich kaum mit der Zusammensetzung der Gesamtgruppe. Die sorgfältige Gegenüberstellung von Ergebnissen aus beiden Forschungssträngen hilft, sowohl die Zusammensetzung der Teilnehmenden als auch die Zusammensetzung der Adressat/inn/en angemessen zu beschreiben, ohne gängige Klischees zu reproduzieren.

We present an article titled: „Stereotypes versus Research Results Regarding Functionally Illiterate Adults – Conclusions from the First German Level-One Survey and the Learner Panel Study“ in which we compare the results of the representative study about functional illiterates (leo.) with a representative learner study (AlphaPanel). Main findings: Results from learner studies tend to reproduce stereotypes about functional illiterates who do not draw an adequate picture about the group as a whole.

Download Article: Grotlueschen et al. (2014) Stereotypes